Deel N347 slibt in de toekomst dicht

RIJSSEN/ENTER - De N347 tussen de A1 en afrit Enter/Rijssen slibt in de toekomst dicht. Dat vreest althans de regio Twente. Een oplossing heeft de regio ook al bedacht: een weefvak tussen de A1 en de afrit Enter/Rijssen, zodat meer verkeer kan worden afgewikkeld.

Nu al verloopt de afwikkeling van verkeer op het deel van de N347 tussen de A1 en de afslag Enter/Rijssen in de spits niet altijd soepel, maar de regio Twente verwacht dat het probleem in de toekomst grotere vormen gaat aannemen.

Kort na de afrit vanaf de A1 wordt de provinciale weg van tweebaans ??n baansweg. De invoegstrook is op dat punt aan de korte kant. Bovendien komt het veel voor dat mensen direct na het invoegen weer rechtsaf de afrit richting Enter en Rijssen op moeten. Nu levert dat in de spits nog wel eens problemen op. In de toekomst zal dat door een toename van het aantal auto?s op de weg en de ontwikkelingen van nieuwbouwwijken en bedrijventerreinen in de ruime omgeving verergeren.

Weefvak

?Het traject wordt vanaf Hellendoorn en Wierden veel gebruikt om naar de A1 te rijden, dus de toename van de automobiliteit heeft veel invloed. Ook de groei van plaatsen als Rijssen en Enter heeft ermee te maken?, aldus K. ten Heggeler namens de regio Twente.

De oplossing ligt volgens de regio Twente in een weefvak bij de N347, tussen de A1 en de afslag Rijssen/Enter. Dat is een soort extra rijstrook die automobilisten die rechtdoor willen extra ruimte biedt om in te voegen en reizigers die de afslag Enter willen nemen de mogelijkheid biedt rechts te blijven rijden.

Twente Mobiel

Deze oplossing is onderdeel van het pakket maatregelen dat wordt opgenomen in het project Twente Mobiel, dat het gebruik van de Twentse wegen tot 2010 bekijkt. Projectleider Ten Heggeler benadrukt dat de regio wel heel tevreden is over de werking van de nieuwe verkeerslichten die onlangs op de N347 werden geplaatst en dat het slechts om globale plannen gaat: ?Er zijn nog geen concrete idee?n. Eind 2006, begin 2007 gaan de gemeentes prioriteiten bepalen en aan de hand daarvan wordt bepaald wat wanneer uitgevoerd wordt.?

De Regio Twente heeft 10 miljoen euro rijkssubsidie gekregen voor het project, onder de voorwaarde dat de overige wegbeheerders (provincie, rijkswaterstaat en de veertien deelnemende Twentse gemeenten) de andere helft zelf bekostigen.

H.J. Hoksbergen kan namens de gemeente Rijssen-Holten melden dat er in elk geval voor 2010 geen weefvakken zullen komen bij de N347. ?Er is nog niets concreet aan de plannen, er is nog helemaal geen planning voor. Het gaat echt om problemen die in de toekomst spelen die we willen voorkomen?, laat hij weten.

bron: Twentsche Courant Tubantia, 06-10-2005

Terug...